Szkolenie: Ocenianie pracowników i budowanie systemów ocen

Szkolenie przygotowuje do wdrożenia i doskonalenia systemu ocen, prowadzenia rozmów oceniających z pracownikami.

  1. Krótki opis

    Szkolenie ma dwa cele:

    1. Pokazuje sprawdzone sposoby budowania w firmie systemu ocen pracowników. Obejmuje specyfikę stanowisk produkcyjnych, handlowych, administracyjnych, specjalistów. Uczy jak konstruować system, przeprowadzać oceny, analizować wyniki. Pokazuje, jak powiązać wyniki z systemem wynagrodzeń, systemem szkoleń, polityką personalną.
    2. Przygotowuje menedżerów do prowadzenia rozmów oceniających z pracownikami. Uczy, jak sprawić, aby pracownik zrozumiał i zaakceptował ocenę, włączył się w rozmowę i wspólnie z przełożonym zaplanował swój rozwój.
  2. Program szkolenia

     MODUŁ I Systemy ocen pracowniczych – metody, projektowanie i wdrażanie”

    Zagadnienie 1 Cele oceny i techniki oceniania

    • Cele i efekty oceniania w firmie.
    • Zakres stanowisk objętych oceną.
    • Techniki oceniania, przykłady, wady i zalety poszczególnych technik:
      • Ocena opisowa,
      • Technika wydarzeń krytycznych,
      • Skale kwalifikacyjne,
      • Ranking,
      • Listy kontrolne,
      • Porównywanie parami,
      • Model 360 stopni,

    Zagadnienie 2 Wdrażanie systemu ocen

    • Formułowanie zasad systemu ocen okresowych. Procedury i założenia oceniania pracowników oraz zasady powiązania z innymi podsystemami np. motywowaniem.
    • Zespół projektowy – zadania i wymagania,
    • Etapy wdrażania systemu ocen, projektowanie testowanie i doskonalenie,
    • Założenia organizacyjne dla poszczególnych działów,
    • Tworzenie harmonogramu działania.
    • Powiadamianie pracowników o projekcie.

    Zagadnienie 3 Kryteria oceniania

    • Analiza struktury firmy w celu wyboru grup pracowniczych.
    • Kryteria oceniania:
    • kryteria kwalifikacyjne,
    • kryteria efektywnościowe,
    • kryteria behawioralne,
    • kryteria osobowościowe,

    Zagadnienie 4 Dokumentacja systemu ocen

    • Regulamin, procedura odwoławcza, instrukcje dla oceniających.
    • Analizowanie wyników systemu ocen.
    • Dokumentacja papierowa, elektroniczna, analizowanie wyników.

     

    MODUŁ II  „Jak oceniać jakość i wydajność pracy?”

    Zagadnienie 1 Założenia organizacyjne we wdrażaniu systemu ocen

    • Systemy ocen pracowniczych – założenia, metody, przebieg procesu projektowania i wdrażania.
    • Stworzenie zespołu projektowego.

    Zagadnienie 2 Etapy wdrażania

    • Poszczególne etapy, wymagania wobec kierowników, zaangażowanie, czas i harmonogram.

    Zagadnienie 3 Kryteria oceny w poszczególnych działach

    • Przegląd wymagań na stanowiskach.
    • Tworzenie arkuszy dla stanowisk w grupach projektowych.
    • Wyłanianie kryteriów oceny.
    • Opis kryteriów: zdefiniowanie zachowań, cech i wyników pracy.
    • Określenie wag /rang/ cech i zachowań na poszczególnych stanowiskach.
    • Kwestionariusze oceny dla poszczególnych grup pracowniczych,
    • Weryfikacja kwestionariuszy do ostatecznej wersji.

    Zagadnienie 4 Kompetencje pracowników w systemie ocen

    • Zarządzanie kompetencjami
    • Typy kompetencji,
    • Wybór kluczowych kompetencji dla stanowisk,
    • Stopniowanie kompetencji,
    • Wzorcowe poziomy kompetencji,
    • Pomiar kompetencji  i wykorzystanie wyników,

    Zagadnienie 5 Dokumentacja

    • Stworzenie procedury oceniania i dokumentów.
    • Regulamin, procedura odwoławcza, instrukcje dla oceniających.

    Zagadnienie 6 Polityka informacyjna o systemie ocen

    • Powiadomienie pracowników o kryteriach i zasadach oceny.
    • Instruktaże dla oceniających i ocenianych.

    Zagadnienie 7 Rozmowa oceniająca jako dialog rozwojowy z pracownikiem

    • Przebieg rozmowy krok po kroku,
    • Rola samooceny pracownika, rzetelna samoocena i wnioski,
    • Komunikowanie swojej oceny pracownikowi, uzasadnianie poziomu oceny,
    • Komunikacja w sytuacji oceny, pokonywanie obaw, budowanie atmosfery otwartości i szczerości,
    • Stawianie celów dla dalszego rozwoju,
    • Trudne sytuacje w prowadzeniu oceny pracowników,
  3. Adresaci szkolenia

    Przełożeni z różnych działów, przygotowujący się do poprowadzenia rozmowy oceniającej. Pracownicy HR nadzorujący przebieg oceniania w firmie. Pracownicy HR, przed którymi postawiono zadanie wdrożenia lub udoskonalenia systemu ocen.

  4. Mierzenie efektów

    Po szkoleniu sprawdzamy efekty. Mierzymy skuteczność szkolenia w ustalony z klientem sposób.

  5. Metody szkoleniowe
    • Ćwiczenia indywidualne,
    • Symulacje rozmów oceniających ze sprzętem nagrywającym,
    • Case study.