
Zasady sabotażu w pracy - przydatny manual?
Przeczytałem “Pierwszy polowy podręcznik sabotażu” z 1944 przygotowany przez Biuro Służb Strategicznych USA i…
…opracowałem dla Was kilka punktów z tego dokumentu. Tylko nieznacznie (sic!) je unowocześniłem.
Opisane w podręczniku “antystandardy” są aktualne, mam wrażenie, do dziś 🤯

Zasady sabotażu na spotkaniach
- Na spotkaniach używaj wyłącznie oficjalnych ścieżek. Nigdy nie pozwalaj na pójście na skróty w celu przyspieszenia decyzji.
- Wygłaszaj długie przemówienia. Zabieraj głos tak często, jak to możliwe. Ilustruj swoje „punkty” długimi anegdotami i relacjami z osobistych doświadczeń. Nigdy nie wahaj się dołożyć kilku lizusowskich komentarzy w stronę szefa.
- Jeśli dostrzegasz najmniejsze, nieznaczące błędy lub wątpliwości, rekomenduj zakończenie spotkania w celu „dalszego zbadania i rozważenia tematu przez zespół”. 🔍
- Staraj się, aby na spotkaniu było was jak najwięcej, nigdy mniej niż pięć.
- Poruszaj nieistotne kwestie tak często, jak to możliwe.
- Targuj się o dokładne brzmienie komunikatów, protokołów i raportów.
- Odwołuj się do kwestii uzgodnionych na poprzednim spotkaniu i próbuj ponownie otworzyć kwestię celowości wcześniejszych decyzji.
- Bądź „rzecznikiem ostrożności”. Nakłaniaj uczestników spotkania do „rozsądku” i unikania pośpiechu, który może spowodować późniejsze problemy i trudności. 🐌🐌🐌
- Zasiewaj wątpliwości. Stawiaj pytania, czy działania, które są rozważane, leżą w jurysdykcji grupy, czy też mogą kolidować z polityką jakiegoś wyższego szczebla. 🤔
Zasady sabotażu dla Kierowników
- Na wszystko żądaj pisemnych decyzji. 📝
- Zadawaj niekończące się pytania lub prowadź długą korespondencję na temat zamówień. Kłóć się o nie, kiedy możesz.
- Rób wszystko, co możliwe, aby opóźnić wysyłkę. Nawet jeśli części zamówienia mogą być gotowe wcześniej, nie dostarczaj ich, dopóki nie będą całkowicie gotowe.
- Nie zamawiaj nowych komponentów, dopóki obecne zapasy nie zostaną praktycznie wyczerpane. 🔋
- Zamawiaj wysokiej jakości materiały, które są trudne do zdobycia. Jeśli ich nie dostaniesz, spieraj się o to. Ostrzegaj, że gorsze materiały będą oznaczać gorszą pracę.
- Przydzielając zadania, zawsze najpierw skreślaj te nieistotne. Dopilnuj, aby ważne prace były przydzielane nieefektywnym operatorom na kiepskich maszynach.
- Nalegaj na perfekcyjną pracę w stosunkowo nieistotnych produktach; odsyłaj do poprawki te, które mają najmniejszą wadę. Zatwierdzaj te detale, u których wady nie są widoczne gołym okiem.
- Aby obniżyć morale, a wraz z nim produktywność, bądź miły dla nieefektywnych pracowników; doceniaj ich, nagradzaj, dawaj im niezasłużone awanse. Wydajnych dyskryminuj.
- Zwołuj ludzi na zebrania, gdy jest do wykonania bardziej krytyczna praca.
Na koniec moje ulubione
- Szkoląc nowych pracowników, udzielaj niepełnych lub wprowadzających w błąd instrukcji.
- Nigdy nie przekazuj swoich umiejętności i doświadczenia nowemu lub mniej uzdolnionemu pracownikowi.
Co byście dodali do tej listy? Z jakimi zachowaniami spotkaliście się w pracy?
Mam nadzieję, że będzie to przydatny manual. Nie ma on uczyć sabotażu. Ma uczulić nas na sytuacje, których nie można akceptować i na które zdecydowanie trzeba reagować!
Już wkrótce przeczytasz “Reguły niegospodarnego pracownika” oraz “Ogólne sposoby obniżania morale i tworzenia zamieszania”.