Jak poprzez zmianę komunikacji zaangażować pracowników w swoim zespole?
Rozkaz vs. Słuchanie empatyczne
Prowadząc szkolenia na produkcji coraz częściej, przy przekazywaniu zadań, słyszę monologi i nieznoszące sprzeciwu polecenia.
Na różne reakcje pracowników, przy ich próbie dyskusji, pada komunikat:
- ,,Do roboty”,
- ,,Nie mamy czasu”,
- ,,Nie będę z tobą dyskutował”,
- ,,Idziesz i działasz, ma być za godzinę gotowe”, itp.
Brak rozmowy i jednoczesnego wysłuchania pracownika wpływa bezpośrednio na jego zaangażowanie.
Przypomnij sobie, jak kiedyś otrzymałeś polecenie i nie zostałeś wysłuchany. Jak wyglądało wtedy Twoje zaangażowanie?
Istnieje bezpośredni związek pomiędzy słuchaniem, zaangażowaniem, a efektywnością i wynikiem pracy pracownika. Przekonaj się o tym, stosując słuchanie empatyczne.
Narzekanie vs. Pozytywna energia
Druga sytuacja to wszechobecne narzekanie. Przez przełożonych, jak wracają z zebrania do pracowników. Przez pracowników przy przekazywaniu zadań.
To negatywna energia w zespole. Jeżeli się jej nie zmieni i nie ustawi odpowiednio komunikacji, to nawet tym dwóm osobom w zespole, którym się jeszcze chciało pracować, wszystkiego się odechciewa.
Można to zmienić ustalając zasady komunikacji w zespole ukierunkowane na pozytywną energię i zaangażowanie.
Dziecko vs. Dorosły
Pracując na szkoleniach z kierownikami, mistrzami i liderami często słyszę opinie, że pracownicy z zespołu, którymi zarządzają, zachowują się jak dzieci:
- zwalają winę na innych,
- ściemniają,
- udają, że zapomnieli,
- przepraszają, obiecują poprawę i… tego nie robią, itp.
Można to zmienić i nauczyć ich odpowiedzialności. Pomaga w tym znajomość analizy transakcyjnej. Warto oprzeć swój styl i sposób komunikowania na faktach i konsekwencjach. Ta postawa Dorosłego przyniesie Ci konkretne efekty w ich zaangażowaniu i sposobie wykonywania poleceń.
Wrzask vs. Zen na produkcji
Obserwując codzienną komunikację pomiędzy liderami a pracownikami produkcyjnymi można często doświadczyć, jaka jest korelacji między emocjami, komunikowaniem i efektem realizacji zadań.
Uświadom sobie sposób działania w emocjach. Weź pod uwagę procesy zachodzące w mózgu. Ułatwi Ci to zmianę sposobu komunikowania w emocjach na racjonalne stawianie granic i egzekwowanie poleceń.
A jakie Ty masz doświadczenia? Czy właściwa komunikacja wpływa na zespół?