Menedżer stoi na krześle i krzyczy przez megafon

Jak poprzez zmianę komunikacji zaangażować pracowników w swoim zespole?

Rozkaz vs. Słuchanie empatyczne

Prowadząc szkolenia na produkcji coraz częściej, przy przekazywaniu zadań, słyszę monologi i nieznoszące sprzeciwu polecenia.

Na różne reakcje pracowników, przy ich próbie dyskusji, pada komunikat:

  • ,,Do roboty”,
  • ,,Nie mamy czasu”,
  • ,,Nie będę z tobą dyskutował”,
  • ,,Idziesz i działasz, ma być za godzinę gotowe”, itp.

Brak rozmowy i jednoczesnego wysłuchania pracownika wpływa bezpośrednio na jego zaangażowanie.

Przypomnij sobie, jak kiedyś otrzymałeś polecenie i nie zostałeś wysłuchany. Jak wyglądało wtedy Twoje zaangażowanie?

Istnieje bezpośredni związek pomiędzy słuchaniem, zaangażowaniem, a efektywnością i wynikiem pracy pracownika. Przekonaj się o tym, stosując słuchanie empatyczne.

Narzekanie vs. Pozytywna energia

Druga sytuacja to wszechobecne narzekanie. Przez przełożonych, jak wracają z zebrania do pracowników. Przez pracowników przy przekazywaniu zadań.

To negatywna energia w zespole. Jeżeli się jej nie zmieni i nie ustawi odpowiednio komunikacji, to nawet tym dwóm osobom w zespole, którym się jeszcze chciało pracować, wszystkiego się odechciewa.

Można to zmienić ustalając zasady komunikacji w zespole ukierunkowane na pozytywną energię i zaangażowanie.

Dziecko vs. Dorosły

Pracując na szkoleniach z kierownikami, mistrzami i liderami często słyszę opinie, że pracownicy z zespołu, którymi zarządzają, zachowują się jak dzieci:

  • zwalają winę na innych,
  • ściemniają,
  • udają, że zapomnieli,
  • przepraszają, obiecują poprawę i… tego nie robią, itp.

Można to zmienić i nauczyć ich odpowiedzialności. Pomaga w tym znajomość analizy transakcyjnej. Warto oprzeć swój styl i sposób komunikowania na faktach i konsekwencjach. Ta postawa Dorosłego przyniesie Ci konkretne efekty w ich zaangażowaniu i sposobie wykonywania poleceń.

Wrzask vs. Zen na produkcji

Obserwując codzienną komunikację pomiędzy liderami a pracownikami produkcyjnymi można często doświadczyć, jaka jest korelacji między emocjami, komunikowaniem i efektem realizacji zadań.

Uświadom sobie sposób działania w emocjach. Weź pod uwagę procesy zachodzące w mózgu. Ułatwi Ci to zmianę  sposobu komunikowania w emocjach na racjonalne stawianie granic i egzekwowanie poleceń.

A jakie Ty masz doświadczenia? Czy właściwa komunikacja wpływa na zespół?